Módszereim

Relaxáció, autogén tréning

(Németh-Szőnyi: Relaxációs-és szimbólumterápiás módszerek In:Pszichoterápia TK. 3. átdolgozott kiadás)

Mi az autogén tréning?

Az autogén tréning pszichoszomatikus relaxációs módszer, amelynek segítségével egyensúlyba hozhatjuk testi és lelki, illetve szellemi működéseinket. Kidolgozása J. H. Schultz berlini pszichiáter érdeme. Egyik legtöbbet kutatott és orvosilag leginkább megalapozott relaxációs módszer.

Problémák, amelyek kezelésében az autogén tréning hatékonynak bizonyult: fáradtság, alvászavar, szorongás, keringési zavarok, depresszió, migrén, emésztési zavarok, reflux, magas vérnyomás, szabálytalan pulzus, ingerültség, pánik stb.

A relaxáció erősíti a test öngyógyító folyamatait, saját erőnkből merít, saját aktivitásunkat használja fel. Az autogén tréninget gyakorlók pozitívabban élik meg az életet általában, és úgy érzik, nagyobb hatással vannak a saját életükre.
A módszer elsajátítása és rendszeres gyakorlása lehetővé teszi számunkra:

  • az intenzív pihenést és felfrissülést, a gyorsabb regenerálódást (10-15 perc relaxálás 2-3 óra alvásnak felel meg)
  • a stresszel való megküzdést – megelőzi és kivédi a stressz káros testi-lelki hatásait (magas vérnyomás, szív-érrendszeri megbetegedések, depresszió stb.)
  • a tűrőképesség fokozását – csökken a fájdalomérzékenység, tompulnak a kellemetlen érzések, jobban tudjuk kezelni indulatainkat és konfliktusainkat
  • teljesítményünk fokozását – javul a koncentrálóképesség, összeszedettebbé válunk, fokozódik a kreativitás, élesedik a figyelem
  • hogy mélyebb önismeretre tegyünk szert – ezáltal fokozódik önbizalmunk, öntudatosabbá válunk, és kapcsolataink is javulnak
  • hogy nehéz helyzetekben önmagunkon segítsünk

Ki sajátíthatja el az autogén tréninget?

A módszer mindenki számára elsajátítható, előzetes ismereteket, vagy felkészülést nem igényel. A tanfolyamon résztvevők fokozatosan válnak önállóvá az autogén tréning gyakorlati alkalmazásában. Egyetlen dologra lesz szükség: az Ön aktív részvételére. A tanulási folyamat része a napi szintű gyakorlás (2 x 10-15 perc), valamint az élmények írásos és szóbeli feldolgozása.

Szimbólumterápia, imaginációs módszerek

A relaxált állapotban a tudat kitágul az önmegfigyelés számára. Ezen állapotban a logikus-racionális kontroll felfüggesztődik, és előtérbe kerül a képi-analógiás gondolkodás. A terápia célja – a testélmények és belső képek szimbolikus jelentéseinek feltárásával, a szubjektív jelentéstartalmak megértésén át – a belső világ harmonikus átrendeződése, a saját lehetőségek életre keltése, az önérték és énerő megerősítése.”
(Németh-Szőnyi: Relaxációs-és szimbólumterápiás módszerek In:Pszichoterápia TK. 3.átdolgozott kiadás)

Kognitív viselkedésterápia

A kognitív viselkedésterápia ma már elismerten az egyik legfontosabb pszichológiai kezelési forma a pszichiátriai és pszichológiai problémák széles körében. Számos kontrollált vizsgálat bizonyítja hatékonyságát a depresszió, a pánikbetegség és egyéb szorongásos zavarok, valamint evészavarok kezelésében.
(SOTE ÁOK Klinikai Pszichológia Tanszék)

Integratív hipnoterápia

Az integratív pszichoterápia során módosult tudatállapotban a következő módszerekkel és technikákkal dolgozunk:

Katatím imaginatív pszichoterápia (KIP): Kidolgozása tudományosan megalapozott módszerként Hanscarl Leuner nevéhez fűződik. A KIP pszichoanalitikus elméleten alapul, gyakorlatilag pedig pszicho-fiziológiás ellazulást és imaginációt (képzeleti képek előhívása) foglal magában. Az imaginációt szisztematikusan, célzottan, terápiás tervbe ágyazottan alkalmazzuk, azon az elven, hogy a fantáziaképekben a személy tudattalan tartalmai, konfliktusai, problémái jelennek meg szimbolikusan. A terapeuta ún. hívóképek ajánlása után kíséri a klienst saját belső képei valóságában, és segíti, hogy a belső képein, mint szimbólumokon való munkával saját, belülről fakadó megoldásokat dolgozzon ki. Az imagináció mellett a terápiás munka fontos részét képezi az analitikus szemléletű beszélgetés, amely lehetővé teszi az élmények feldolgozását, beemelését a tudatba. A módszer különösen hatékony a személyiségfejlődés korai szakaszaihoz köthető sérülések, elakadások esetén.

Ego State terápia, Hipnoanalízis, NLPt

Neuro-lingvisztikus pszichoterápia (NLPt)

Sématerápia